a. Pe un calculator:
b. Pe tabletă / telefon inteligent - prin simpla accesare a adresei de web indicată (scrisă în bara de adrese a browser-ului dumneavoastră): www.manuale.edu.ro.
Elementele multimedia integrate în cadrul manualelor digitale sunt optimizate pentru utilizare web, având dimensiuni reduse şi, implicit, un timp scăzut de încărcare.
Elementele de tip video au următoarele specificaţii:
Elementele de tip audio au următoarele specificaţii:
Elementele de tip imagini respectă următoarele specificaţii:
Prima fereastră solicită introducerea unui nume de utilizator. Acesta este folosit pentru înregistrarea rezultatelor fiecărui utilizator în parte și pentru păstrarea istoricului său.
La început trebuie introdus numele, la următoarele porniri ale programului se poate doar alege (selecta) un nume de utilizator deja existent.
După introducere sau alegere utilizator, se apasă butonul „Intră”.
Manualul digital integrează o interfaţă grafică ce respectă ultimele cerinţe de ergonomie şi care integrează ultimele convenţii şi metafore în dezvoltarea aplicaţiilor multimedia interactive.
Interfața aplicației pune la dispoziția utilizatorilor două bare de meniu vertical, situate la stânga și respectiv la dreapta ecranului.
Acestea pun la dispoziţia utilizatorului mai multe acţiuni:
1. Micşorarea/mărirea imaginii afișate pe ecran
Pentru a mări sau micșora imaginea de pe ecran, în scopul observării detaliilor la unele exerciții sau pentru o mai ușoară parcurgere a textelor, se apasă pe cele două butoane puse la dispoziţie de meniul general.
2. Salt la începutul manualului
Apăsarea pe acest buton poziţionează utilizatorul la începutul manualului, oriunde s-ar afla acesta la acel moment.
3. Salt la sfârşitul manualului
Apăsarea pe acest buton poziţionează utilizatorul la sfârşitul manualului, oriunde s-ar afla acesta la acel moment.
4. Parcurgere pagină cu pagină
Se poate da pagina înainte sau înapoi folosind butoanele Pagină înainte ( ) şi Pagină înapoi ( ).
Pentru o parcurgere uşoară şi plăcută a manualului există implementată și o altă posibilitate de parcurgere Înainte/Înapoi: apăsarea pe colţurile din dreapta ale cărţii te mută o pagină înainte, apăsarea pe colţurile din stânga te mută o pagină înapoi.
5. Salt la o pagină anume
Această acţiune se poate realiza prin introducerea numărului de pagină dorit în casuța goală din meniul general, aflată sub textul „PAG”. După introducerea numărului, se apasă tasta „ENTER” de la tastatură sau butonul de confirmare introducere de pe tastatura virtuală a tabletei sau telefonului inteligent.
6. Accesare Cuprins manual
Apăsarea acestui buton permite accesarea Cuprinsului manualului din care se poate ajunge direct, prin simpla selectare, la lecțiile dorite.
7. Accesare fereastră de afişare a rezultatelor
Apăsarea acestui buton va afișa rezultatele exercițiilor parcurse pentru fiecare utilizator în parte.
Pentru fiecare înregistrare în parte (înregistrare din tabelul cu rezultate) sunt memorate:
8. Accesare ajutor general manual
Afișează un text de ajutor pentru pornirea și utilizarea programului. Acest text este în același timp și un ghid de utilizare, ghid al profesorului.
9. Informații utilizator
Afișează o fereastră în care apare numele utilizatorului care parcurge manualul în acel moment.
10. Mărire pe tot ecranul
Afișează întreaga fereastră a manualului pe tot ecranul, eliminând barele browserului.
Revenirea la afișarea inclusă în browser se face apăsând tasta Esc.
11. Schimbarea modului de afișare
Acest buton conține trei moduri de afișare:
a. un mod de afișare tip carte (afișarea manualului se face în două pagini, fără rearanjarea elementelor pe ecran.)
b. mod de afișare o pagină (afișarea manualului se face într-o pagină, fără rearanjarea elementelor pe ecran)
c. mod de afișare pentru echipamente mobile cu ecran mic (afișarea manualului se face pagină cu pagină, cu rearanjarea elementelor pe ecran). În acest mod de vizualizare se schimbă întreaga formă a interfeței, aceasta fiind adaptată mediilor mobile.
În funcție de rezoluția ecranului, se decide automat care sunt modurile de vizualizare potrivite acelei rezoluții, pentru a asigura o experiență de citire plăcută. Utilizatorul are posibilitatea să îl aleagă pe cel preferat dintre acestea făcând clic pe butonul asociat.
Astfel:
În variantele de afișare a și b, utilizatorul are la dispoziție butoanele de mărire/micșorare pentru a vedea mărit/micșorat conținutul ferestrei.
12. Includerea unei notițe în manual
În momentul în care elevul dorește să includă în manual o notiță, el are această posibilitate apăsând pe butonul .
Odată apăsat acest buton, modul de introducere de notițe este activ și meniul se expandează astfel:
Când meniul este expandat, la un clic în locul dorit pe pagină se plasează acolo o pioneză . Clic pe aceasta pioneză va deschide o fereastră în care se poate scrie notița:
Salvarea notiței se face apăsând pe butonul . Renunțarea la notiță (ștergerea sa de pe pagină) se face apăsând butonul .
Dacă se dorește ștergerea tuturor notițelor de pe pagină se apasă butonul . Fiind o operație distructivă, se afișează o fereastră de confirmare înainte de realizarea efectivă a operației de ștergere la care trebuie răspuns cu Da sau cu Nu.
Această fucționalitate nu este disponibilă pe anumite echipamente, în anumite combinații de sistem de operare/browser.
Manualul conține trei tipuri de AMII.
Cele trei tipuri de AMII sunt marcate diferit în versiunea digitală a manualului astfel:
Aceste butoane sunt poziționate întotdeauna deasupra paginilor de manual.
4.3. Butoane în AMII
1. Butoane fereastră AMII interactiv
Activităţile tip AMII interactiv se pornesc de la butoane marcate cu:
Un exemplu de fereastră pentru un AMII interactiv este următorul:
Fereastra poate conţine unele din următoarele butoane (sau toate, după caz):
2. Butoane fereastră AMII static
Activităţile tip AMII static se pornesc de la butoane marcate cu:
Un exemplu de AMII static este următorul:
Fereastra poate fi închisă de la butonul de ieșire.
3. Butoane fereastră AMII animat
Butonul pentru pornirea secvențelor video, AMII animat
Apăsarea acestui buton va porni diverse filme educative sau capturi video de ecran.
Un exemplu de AMII animat este următorul:
Ce poate face copilul:
Toate activitățile trebuie să fie finalizate în primul rând în manualul tipărit al elevului. Software-ul poate fi utilizat de elevi pentru a verifica răspunsurile lor. Rezultatele rezolvării activităţilor interactive se înregistrează pentru utilizatorul care a intrat în manual, corelat cu dispozitivul pe care se parcurge activitatea şi browser-ul de internet utilizat. Pentru fiecare înregistrare în parte (înregistrare din tabelul cu rezultate) sunt memorate:
Există posibilitatea de a căuta în tabel o informaţie introducând datele de căutat în câmpul „Caută”.
De asemenea, există posibilitatea de a sorta crescător sau descrescător datele după fiecare coloană a tabelului apăsând pe săgetuţa de lângă numele coloanei.
Programul conține aceleași capitole ca manualul tipărit. Fiecare capitol este împărțit în mai multe lecții. În rândurile de mai jos vă prezentăm câteva sugestii cu privire la modul de abordare a fiecărui tip de secțiune / activitate întâlnite în fiecare unitate de curs din acest manual.
Sugerăm ca noile noțiuni să fie prezentate prin intermediul software-ului. Profesorul le prezintă elevilor noțiunile noi, în același timp cu afișarea pe ecran e imaginilor sau secvențelor video.
Această caracteristică a software-ului este ideală nu numai pentru prezentarea de noțiuni noi, cât și pentru verificarea / revizuirea cunoștințelor, pentru consolidare și pentru recapitulare generală.
Profesorul discută cu elevii animația de pe ecran și îi încurajează să se alăture în acțiunile de acolo. În același timp, acest tip de activitate poate fi folosit pentru învățarea prin descoperire de către fiecare copil în parte.
Sugerăm că toate tipurile de activități interactive ar trebui să fie exploatate cu utilizarea software-ului, după cum urmează:
a. Pe un calculator:
b. Pe tabletă / telefon inteligent - prin simpla accesare a adresei de web indicată (scrisă în bara de adrese a browser-ului dumneavoastră): www.manuale.edu.ro.
Elementele multimedia integrate în cadrul manualelor digitale sunt optimizate pentru utilizare web, având dimensiuni reduse şi, implicit, un timp scăzut de încărcare.
Elementele de tip video au următoarele specificaţii:
Elementele de tip audio au următoarele specificaţii:
Elementele de tip imagini respectă următoarele specificaţii:
Prima fereastră solicită introducerea unui nume de utilizator. Acesta este folosit pentru înregistrarea rezultatelor fiecărui utilizator în parte și pentru păstrarea istoricului său.
La început trebuie introdus numele, la următoarele porniri ale programului se poate doar alege (selecta) un nume de utilizator deja existent.
După introducere sau alegere utilizator, se apasă butonul „Intră”.
Manualul digital integrează o interfaţă grafică ce respectă ultimele cerinţe de ergonomie şi care integrează ultimele convenţii şi metafore în dezvoltarea aplicaţiilor multimedia interactive.
Interfața aplicației pune la dispoziția utilizatorilor două bare de meniu vertical, situate la stânga și respectiv la dreapta ecranului.
Acestea pun la dispoziţia utilizatorului mai multe acţiuni:
1. Micşorarea/mărirea imaginii afișate pe ecran
Pentru a mări sau micșora imaginea de pe ecran, în scopul observării detaliilor la unele exerciții sau pentru o mai ușoară parcurgere a textelor, se apasă pe cele două butoane puse la dispoziţie de meniul general.
2. Salt la începutul manualului
Apăsarea pe acest buton poziţionează utilizatorul la începutul manualului, oriunde s-ar afla acesta la acel moment.
3. Salt la sfârşitul manualului
Apăsarea pe acest buton poziţionează utilizatorul la sfârşitul manualului, oriunde s-ar afla acesta la acel moment.
4. Parcurgere pagină cu pagină
Se poate da pagina înainte sau înapoi folosind butoanele Pagină înainte ( ) şi Pagină înapoi ( ).
Pentru o parcurgere uşoară şi plăcută a manualului există implementată și o altă posibilitate de parcurgere Înainte/Înapoi: apăsarea pe colţurile din dreapta ale cărţii te mută o pagină înainte, apăsarea pe colţurile din stânga te mută o pagină înapoi.
5. Salt la o pagină anume
Această acţiune se poate realiza prin introducerea numărului de pagină dorit în casuța goală din meniul general, aflată sub textul „PAG”. După introducerea numărului, se apasă tasta „ENTER” de la tastatură sau butonul de confirmare introducere de pe tastatura virtuală a tabletei sau telefonului inteligent.
6. Accesare Cuprins manual
Apăsarea acestui buton permite accesarea Cuprinsului manualului din care se poate ajunge direct, prin simpla selectare, la lecțiile dorite.
7. Accesare fereastră de afişare a rezultatelor
Apăsarea acestui buton va afișa rezultatele exercițiilor parcurse pentru fiecare utilizator în parte.
Pentru fiecare înregistrare în parte (înregistrare din tabelul cu rezultate) sunt memorate:
8. Accesare ajutor general manual
Afișează un text de ajutor pentru pornirea și utilizarea programului. Acest text este în același timp și un ghid de utilizare, ghid al profesorului.
9. Informații utilizator
Afișează o fereastră în care apare numele utilizatorului care parcurge manualul în acel moment.
10. Mărire pe tot ecranul
Afișează întreaga fereastră a manualului pe tot ecranul, eliminând barele browserului.
Revenirea la afișarea inclusă în browser se face apăsând tasta Esc.
11. Schimbarea modului de afișare
Acest buton conține trei moduri de afișare:
a. un mod de afișare tip carte (afișarea manualului se face în două pagini, fără rearanjarea elementelor pe ecran.)
b. mod de afișare o pagină (afișarea manualului se face într-o pagină, fără rearanjarea elementelor pe ecran)
c. mod de afișare pentru echipamente mobile cu ecran mic (afișarea manualului se face pagină cu pagină, cu rearanjarea elementelor pe ecran). În acest mod de vizualizare se schimbă întreaga formă a interfeței, aceasta fiind adaptată mediilor mobile.
În funcție de rezoluția ecranului, se decide automat care sunt modurile de vizualizare potrivite acelei rezoluții, pentru a asigura o experiență de citire plăcută. Utilizatorul are posibilitatea să îl aleagă pe cel preferat dintre acestea făcând clic pe butonul asociat.
Astfel:
În variantele de afișare a și b, utilizatorul are la dispoziție butoanele de mărire/micșorare pentru a vedea mărit/micșorat conținutul ferestrei.
12. Includerea unei notițe în manual
În momentul în care elevul dorește să includă în manual o notiță, el are această posibilitate apăsând pe butonul .
Odată apăsat acest buton, modul de introducere de notițe este activ și meniul se expandează astfel:
Când meniul este expandat, la un clic în locul dorit pe pagină se plasează acolo o pioneză . Clic pe aceasta pioneză va deschide o fereastră în care se poate scrie notița:
Salvarea notiței se face apăsând pe butonul . Renunțarea la notiță (ștergerea sa de pe pagină) se face apăsând butonul .
Dacă se dorește ștergerea tuturor notițelor de pe pagină se apasă butonul . Fiind o operație distructivă, se afișează o fereastră de confirmare înainte de realizarea efectivă a operației de ștergere la care trebuie răspuns cu Da sau cu Nu.
Această fucționalitate nu este disponibilă pe anumite echipamente, în anumite combinații de sistem de operare/browser.
Manualul conține trei tipuri de AMII.
Cele trei tipuri de AMII sunt marcate diferit în versiunea digitală a manualului astfel:
Aceste butoane sunt poziționate întotdeauna deasupra paginilor de manual.
4.3. Butoane în AMII
1. Butoane fereastră AMII interactiv
Activităţile tip AMII interactiv se pornesc de la butoane marcate cu:
Un exemplu de fereastră pentru un AMII interactiv este următorul:
Fereastra poate conţine unele din următoarele butoane (sau toate, după caz):
2. Butoane fereastră AMII static
Activităţile tip AMII static se pornesc de la butoane marcate cu:
Un exemplu de AMII static este următorul:
Fereastra poate fi închisă de la butonul de ieșire.
3. Butoane fereastră AMII animat
Butonul pentru pornirea secvențelor video, AMII animat
Apăsarea acestui buton va porni diverse filme educative sau capturi video de ecran.
Un exemplu de AMII animat este următorul:
Ce poate face copilul:
Toate activitățile trebuie să fie finalizate în primul rând în manualul tipărit al elevului. Software-ul poate fi utilizat de elevi pentru a verifica răspunsurile lor. Rezultatele rezolvării activităţilor interactive se înregistrează pentru utilizatorul care a intrat în manual, corelat cu dispozitivul pe care se parcurge activitatea şi browser-ul de internet utilizat. Pentru fiecare înregistrare în parte (înregistrare din tabelul cu rezultate) sunt memorate:
Există posibilitatea de a căuta în tabel o informaţie introducând datele de căutat în câmpul „Caută”.
De asemenea, există posibilitatea de a sorta crescător sau descrescător datele după fiecare coloană a tabelului apăsând pe săgetuţa de lângă numele coloanei.
Programul conține aceleași capitole ca manualul tipărit. Fiecare capitol este împărțit în mai multe lecții. În rândurile de mai jos vă prezentăm câteva sugestii cu privire la modul de abordare a fiecărui tip de secțiune / activitate întâlnite în fiecare unitate de curs din acest manual.
Sugerăm ca noile noțiuni să fie prezentate prin intermediul software-ului. Profesorul le prezintă elevilor noțiunile noi, în același timp cu afișarea pe ecran e imaginilor sau secvențelor video.
Această caracteristică a software-ului este ideală nu numai pentru prezentarea de noțiuni noi, cât și pentru verificarea / revizuirea cunoștințelor, pentru consolidare și pentru recapitulare generală.
Profesorul discută cu elevii animația de pe ecran și îi încurajează să se alăture în acțiunile de acolo. În același timp, acest tip de activitate poate fi folosit pentru învățarea prin descoperire de către fiecare copil în parte.
Sugerăm că toate tipurile de activități interactive ar trebui să fie exploatate cu utilizarea software-ului, după cum urmează: