Prima fereastră solicită introducerea unui nume de utilizator. Acesta este folosit pentru înregistrarea rezultatelor fiecărui utilizator în parte și pentru păstrarea istoricului său de navigare.
Sunt puse la dispoziția utilizatorilor două bare de meniu situate vertical, în stânga și, respectiv, în dreapta ecranului.
Accesând butoanele din meniu, utilizatorul are posibilitatea de a face mai multe acţiuni:
A. Micşorarea/mărirea imaginii afişate pe ecran
B. Salt la începutul manualului
C. Salt la sfârşitul manualului
D. Parcurgere pagină cu pagină
Se poate da pagina înainte sau înapoi folosind butoanele Înainte ( ) şi Înapoi ( ).
La fel, apăsarea pe colţul din dreapta al cărţii te duce pe pagina următoare, iar apăsarea pe colţul din stânga te duce pe pagina precedentă.
E. Salt la o pagină anume
F. Accesare Cuprins manual
G. Accesare fereastră de afişare a rezultatelor
Apăsarea acestui buton va afișa rezultatele exercițiilor parcurse de fiecare utilizator în parte.
H. Accesare Ajutor general manual
I. Informații utilizator
J. Mărire pe tot ecranul
K. Schimbarea modului de afișare
a. mod de afișare tip carte – afișarea manualului se face în două pagini, identice cu paginile din varianta tipărită;
b. mod de afișare o pagină – afișarea manualului se face într-o pagină, identică cu pagina din varianta tipărită;
c. mod de afișare pentru echipamente mobile cu ecran mic – afișarea manualului se face pagină cu pagină, dar elementele din pagină se rearanjează pe ecran în funcție de dimensiunea ecranului; pagina rezultată nu mai este identică cu pagina din varianta tipărită.
L. Includerea unei notițe în manual
Salvarea notiței se face apăsând pe butonul . Ștergerea notiței se face apăsând butonul .
Dacă se dorește ștergerea tuturor notițelor de pe pagină se apasă butonul .
Manualul conține trei tipuri de AMII, butoanele acestora fiind poziționate întotdeauna deasupra paginilor de manual.
Cele trei tipuri de AMII sunt marcate diferit în versiunea digitală a manualului astfel:
Un exemplu de fereastră pentru un AMII interactiv este următorul:
Fereastra poate conţine unele din următoarele butoane (sau toate, după caz):
The first window requires the user to introduce a username. The purpose for this action is to register each user’s results and to save their navigation history.
The users have access to two vertical menu bars located on the left side of the screen and on the right side of the screen.
By pressing the buttons in the menu, the user can carry out several actions:
A. Shrink / enlarge the picture on the screen
B. Go back to the beginning of the textbook
C. Go to the end of the textbook
D. Browse the textbook page by page
Pages can be turned forwards or backwards by using the Forward ( ) and Back ( ) buttons.
Similarly, pressing on the right-hand corner of the textbook takes you to the next page and pressing on the left-hand corner of the textbook takes you to the previous page.
E. Go to page
F. Access Table of contents
G. Access Show results window
Pressing this button will show the results for the exercises the user has solved.
For each registration the following information is stored:
H. Textbook general help
I. User information
J. Full screen
K. Change view
a. read mode - two-page display identical to the printed version;
b. single page display – the textbook is displayed on one page identical to the printed version.
c. display mode for small screen mobile devices – the textbook is displayed page by page, but the content is rearranged on the screen to fit its size; the page resulted is no longer identical to the one in the printed version.
L. Make notes in the textbook
The note can be saved by pressing the button. It can be deleted by pressing the button.
If the user wants to delete all the notes on the page, this can be done by pressing the button.
The textbook contains three types of AMII. The buttons are always placed above the textbook pages. The three types of AMII are marked in the digital version of the textbook as follows:
Here is an example of interactive AMII window:
The interactive AMII window contains the following buttons:
a. Pe un calculator:
b. Pe tabletă / telefon inteligent - prin simpla accesare a adresei de web indicată (scrisă în bara de adrese a browser-ului dumneavoastră): www.manuale.edu.ro.
Elementele multimedia integrate în cadrul manualelor digitale sunt optimizate pentru utilizare web, având dimeniuni reduse şi, implicit, un timp scăzut de încărcare.
Elementele de tip video au următoarele specificaţii:
Elementele de tip audio au următoarele specificaţii:
Elementele de tip imagini respectă următoarele specificaţii:
Prima fereastră solicită introducerea unui nume de utilizator. Acesta este folosit pentru înregistrarea rezultatelor fiecărui utilizator în parte și pentru păstrarea istoricului său.
La început trebuie introdus numele, la următoarele porniri ale programului se poate doar alege (selecta) un nume de utilizator deja existent.
După introducere sau alegere utilizator, se apasă butonul „Intră”.
Manualul digital integrează o interfaţă grafică ce respectă ultimele cerinţe de ergonomie şi care integrează ultimele convenţii şi metafore în dezvoltarea aplicaţiilor multimedia interactive.
Interfața aplicației pune la dispoziția utilizatorilor două bare de meniu vertical, situate la stânga și respectiv la dreapta ecranului.
Acestea pun la dispoziţia utilizatorului mai multe acţiuni:
1. Micşorarea/mărirea imaginii afişată pe ecran
Pentru a mări sau micșora imaginea de pe ecran, în scopul observării detaliilor la unele exerciții sau pentru o mai ușoară parcurgere a textelor, se apasă pe cele două butoane puse la dispoziţie de meniul general.
2. Salt la începutul manualului
Apăsarea pe acest buton poziţionează utilizatorul la începutul manualului, oriunde s-ar afla acesta la acel moment.
3. Salt la sfârşitul manualului
Apăsarea pe acest buton poziţionează utilizatorul la sfârşitul manualului, oriunde s-ar afla acesta la acel moment.
4. Parcurgere pagină cu pagină
Se poate da pagina înainte sau înapoi folosind butoanele Pagină înainte ( ) şi Pagină înapoi ( ).
Pentru o parcurgere uşoară şi plăcută a manualului există implementată și o altă posibilitate de parcurgere Înainte/Înapoi: apăsarea pe colţurile din dreapta ale cărţii te mută o pagină înainte, apăsarea pe colţurile din stânga te mută o pagină înapoi.
5. Salt la o pagină anume
Această acţiune se poate realiza prin introducerea numărului de pagină dorit în casuța goală din meniul general, aflată sub textul „PAG”. După introducerea numărului, se apasă tasta “ENTER” de la tastatură sau butonul de confirmare introducere de pe tastatura virtuală a tabletei sau telefonului inteligent.
6. Accesare Cuprins manual
Apăsarea acestui buton permite accesarea Cuprinsului manualului din care se poate ajunge direct, la simpla selectare, la lecțiile dorite.
7. Accesare fereastră de afişare a rezultatelor
Apăsarea acestui buton va afișa rezultatele exercițiilor parcurse pentru fiecare utilizator în parte.
Pentru fiecare înregistrare în parte (înregistrare din tabelul cu rezultate) sunt memorate:
8. Accesare ajutor general manual
Afișează un text de ajutor pentru pornirea și utilizarea programului. Acest text este în același timp și un ghid de utilizare, ghid al profesorului.
9. Informații utilizator
Afișează o fereastră în care apare numele utilizatorului care parcurge manualul în acel moment.
10. Mărire pe tot ecranul
Afișează întreaga fereastră a manualului pe tot ecranul, eliminând barele browserului.
Revenirea la afișarea inclusă în browser se face apăsând tasta Esc.
11. Schimbarea modului de afișare
Acest buton conține trei moduri de afișare:
a. un mod de afișare tip carte (afișarea manualului se face în două pagini, fără rearanjarea elementelor pe ecran.)
b. mod de afișare o pagină (afișarea manualului se face într-o pagină, fără rearanjarea elementelor pe ecran)
c. mod de afișare pentru echipamente mobile cu ecran mic (afișarea manualului se face pagină cu pagină, cu rearanjarea elementelor pe ecran). În acest mod de vizualizare se schimbă întreaga formă a interfeței, aceasta fiind adaptată mediilor mobile.
În funcție de rezoluția ecranului, se decide automat care sunt modurile de vizualizare potrivite acelei rezoluții, pentru a asigura o experiență de citire plăcută. Utilizatorul are posibilitatea să îl aleagă pe cel preferat dintre acestea făcând clic pe butonul asociat.
Astfel:
În variantele de afișare a și b, utilizatorul are la dispoziție butoanele de mărire/micșorare pentru a vedea mărit/micșorat conținutul ferestrei.
12. Includerea unei notițe în manual
În momentul în care elevul dorește să includă în manual o notiță, el are această posibilitate apăsând pe butonul .
Odată apăsat acest buton, modul de introducere de notițe este activ și meniul se expandează astfel:
Când meniul este expandat, la un clic în locul dorit pe pagină se plasează acolo o pioneză . Clic pe aceasta pioneză va deschide o fereastră în care se poate scrie notița:
Salvarea notiței se face apăsând pe butonul . Renunțarea la notiță (ștergerea sa de pe pagină) se face apăsând butonul .
Dacă se dorește ștergerea tuturor notițelor de pe pagină se apasă butonul . Fiind o operație distructivă, se afișează o fereastră de confirmare înainte de realizarea efectivă a operației de ștergere la care trebuie răspuns cu Da sau cu Nu.
Această fucționalitate nu este disponibilă pe anumite echipamente, în anumite combinații de sistem de operare/browser.
Manualul conține trei tipuri de AMII.
Cele trei tipuri de AMII sunt marcate diferit în versiunea digitală a manualului astfel:
Aceste butoane sunt poziționate întotdeauna deasupra paginilor de manual.
4.3. Butoane în AMII
1. Butoane fereastră AMII interactiv
Activităţile tip AMII interactiv se pornesc de la butoane marcate cu:
Un exemplu de fereastră pentru un AMII interactiv este următorul:
Fereastra poate conţine unele din următoarele butoane (sau toate, după caz):
2. Butoane fereastră AMII static
Activităţile tip AMII static se pornesc de la butoane marcate cu:
Un exemplu de AMII static este următorul:
Fereastra poate fi închisă de la butonul de ieșire.
3. Butoane fereastră AMII animat
Butonul pentru pornirea secvențelor video, AMII animat
Apăsarea acestui buton va porni diverse filme educative sau capturi video de ecran.
Un exemplu de AMII animat este următorul:
Ce poate face copilul:
Toate activitățile trebuie să fie finalizate în primul rând în manualul tipărit al elevului. Software-ul poate fi utilizat de elevi pentru a verifica răspunsurile lor. Rezultatele rezolvării activităţilor interactive se înregistrează pentru utilizatorul care a intrat în manual, corelat cu dispozitivul pe care se parcurge activitatea şi browser-ul de internet utilizat. Pentru fiecare înregistrare în parte (înregistrare din tabelul cu rezultate) sunt memorate:
Există posibilitatea de a căuta în tabel o informaţie introducând datele de căutat în câmpul „Caută”.
De asemenea, există posibilitatea de a sorta crescător sau descrescător datele după fiecare coloană a tabelului apăsând pe săgetuţa de lângă numele coloanei.
Programul conține aceleași capitole ca și cartea tipărită. Fiecare capitol este împărțit în mai multe lecții. În rândurile de mai jos vă prezentăm câteva sugestii cu privire la modul de abordare a fiecărui tip de secțiune / activitate întâlnite în fiecare unitate de curs din acest manual.
Sugerăm ca noile noțiuni să fie prezentate prin intermediul software-ului. Profesorul le prezintă elevilor noțiunile noi, în același timp cu afișarea pe ecran e imaginilor sau secvențelor video.
Această caracteristică a software-ului este ideală nu numai pentru prezentarea de noțiuni noi, dar, de asemenea, pentru verificarea / revizuirea cunoștințelor, pentru consolidare și pentru recapitulare generală.
Profesorul discută cu elevii animația de pe ecran și îi încurajează să se alăture în acțiunile de acolo. În același timp, acest tip de activitate poate fi folosit pentru învățarea prin descoperire de către fiecare copil în parte.
Sugerăm că toate tipurile de activități interactive ar trebui să fie exploatate cu utilizarea software-ului, după cum urmează: