Pentru a forma mai multe echipe, iată și alte idei de proiecte.


C. Echipa de echilibru emoțional

Propunere de proiect: Cum ne protejăm sănătatea mintală în viața de zi cu zi?

Formați o echipă de „ambasadori ai sănătății mintale”, care să descopere cum funcționează mintea noastră, cum reacționăm la stres și ce putem face pentru a ne menține sănătatea psihică.

Veți descoperi metode eficiente pentru a vă înțelege emoțiile, pentru a preveni suprasolicitarea mentală și pentru a avea relații sociale armonioase.

Documentați-vă din manuale, surse științifice și materiale specializate și sumarizați (în fișe și hărți vizuale) informații despre:

  • semnele stresului cronic și ale anxietății;
  • diferența dintre stres „bun” și stres cronic;
  • emoții de bază și moduri sănătoase de exprimare și reglare a lor;
  • beneficiile relațiilor pozitive și ale comunicării eficiente;
  • strategii de prevenire a epuizării mentale (pauze, somn, rutină, mișcare, timp liber);
  • rolul somnului, al mișcării, al alimentației și al rutinei în sănătatea emoțională;
  • cum pot fi cultivate reziliența și încrederea în sine.

Creați un Ghid pentru echilibru emoțional, în format digital sau tipărit, cu ilustrații și recomandări concrete pentru adolescenți care să includă:

  • un chestionar scurt de autoevaluare (cu explicații, nu diagnostic);
  • un afiș cu „5 pași pentru o zi mai bună” (cu idei de gestionare a emoțiilor și a timpului);
  • un colaj audio-video cu idei de activități zilnice pentru reducerea stresului (de ex.: scrierea într-un jurnal, respirație conștientă, pauze digitale, afirmații pozitive).

Prezentați cazul unei zile solicitante și demonstrați cum poate fi reechilibrată prin obiceiuri sănătoase.


D. Detectivii produselor de îngrijire

Propunere de proiect: Cum alegem produse cosmetice și de igienă care nu ne afectează sănătatea?

Deveniți „detectivi ai etichetelor”, care să cerceteze ce conțin produsele uzuale de îngrijire (de igienă personală și cosmetice) și cum alegem ce este sigur și benefic pentru corpul nostru.


Documentați-vă din etichetele produselor, surse de chimie aplicată, site-uri de profil și sintetizați:

  • ce ingrediente apar frecvent în săpunuri, deodorante, paste de dinți, șampoane, creme etc;
  • care sunt ingredientele controversate, principalele substanțe iritante sau potențial periculoase din produsele de igienă (de ex., parabeni, ftalați, parfumuri sintetice, coloranți, aluminiu, PFAS, SLS) și ce efecte pot avea;
  • ce înseamnă produse „eco”, „bio”, „hipoalergenice” și cum le recunoaștem;
  • care sunt regulile de bază ale igienei corporale în funcție de vârstă și activitate;
  • cum alegem responsabil și ce alternative există (produse solide, fără ambalaj, fără chimicale dure).

Creați o broșură cu titlul Alege în cunoștință de cauză!, destinată colegilor voștri.

Realizați, ca produs al proiectului:

  • un top al produselor analizate (de exemplu: șampon, deodorant, pastă de dinți) și construiți un „dosar de siguranță” pentru fiecare, cu simboluri de tip „semn verde – semn roșu”;
  • o broșură cu titlul Adevărul de pe etichetă, în format ilustrat, care să conțină și alternative mai prietenoase cu sănătatea;
  • o campanie digitală cu mesaje video sau meme educative: „Știi ce îți pui pe piele?”

E. Echipa de vigilență digitală

Propunere de proiect: Cum ne influențează ecranele starea de sănătate?

Fromați o „echipă de vigilență digitală” care să analizeze efectele tehnologiei asupra corpului, minții și relațiilor.

Documentați-vă din surse de neuroștiință, psihologie, educație digitală și sintetizați:

  • cum influențează timpul petrecut în fața ecranelor calitatea somnului, vederea, postura și atenția;
  • cum apar fenomenul de dependență digitală și scăderea motivației;
  • diferența dintre utilizarea activă (creativă, informativă) și pasivă (scroll, binge);
  • semnele dezechilibrului digital și metode de autoreglare (timer, pauze, detox digital);
  • recomandări oficiale privind timpul zilnic petrecut în fața ecranelor, pe categorii de vârstă.

Realizați, ca produs al proiectului:

  • un jurnal digital comparativ (3 zile cu ecrane vs. 3 zile cu limite și activități alternative);
  • o prezentare interactivă cu titlul Ecranele: prieteni sau inamici?;
  • un clip în care arătați o zi echilibrată digital, cu activități offline benefice.